Ilmasto ei ole vitsi

Kirjoittaja

Ilmastonmuutos on aikamme suuri kysymys, joka määrittelee ihmiskunnan ja sen myötä yritysten kohtalon. Sitä ei ratkaista yksistään päättäjien, kaupunkien tai kuluttajien voimin. Toiminnan eturintamaan kuuluvat yritykset toimialasta, sijainnista ja koosta riippumatta.

Viime viikolla hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC julkaisi Global Warming of 1.5°C -erikoisraportin. Raportin mukaan ilmasto on lämmennyt nopeasti, mutta toimimalla heti ja radikaalisti lämpeneminen voidaan pysäyttää ja sen pahimmat seuraukset välttää. Jos nettopäästöt saadaan nollaan vuoteen 2050 mennessä, kehitys voidaan rajoittaa 1,5 asteeseen. Viesti on selkeä: nyt on kiire ja jokaisen tekoja tarvitaan.

Silti valtamediaa myöten on väitetty muun muassa, että ilmastonmuutoksesta vouhkataan liikaa, mitään ei ole tehtävissä ja pienten maiden päästösäästöt eivät merkitse teollisuusjättien saasteisiin verrattuna. Reaktio on tavallaan ymmärrettävä. Näin totuuden jälkeisessä valeuutisten maailmassa on helpompi ummistaa silmänsä vaikeilta faktoilta kuin tarttua toimeen.

Ympäristössä on kyse ihmisistä
Totuus on kuitenkin, että toimettomuus kapsahtaa meidän ihmisten nilkkaan. Maapallo kestää lämpötilan nousun, mutta ihminen ei. Planeetta säilyy, vaikka ihmisen elämisen mahdollisuudet siellä ovat huvenneet. Kun puhumme päästöistä, mannerjäätiköiden sulamisesta  ja ekosysteemien romahtamisesta, puhumme oikeammin vaikutuksista ihmisiin. Ilman elinkelpoista ilmastoa ei ole ihmisiä eikä sen myötä yritystoimintaa.

Siksi yrityksille on välttämätöntä taistella ilmastonmuutosta vastaan. Näin ne voivat myös hallita riskejään, kantaa vastuun yhteiskunnallisena toimijana ja hyödyntää uudet liiketoimintamahdollisuudet.

Hallitse ilmastonmuutoksen riskit
Ilmastonmuutos aiheuttaa yrityksille riskejä, joihin on viisasta varautua. Esimerkiksi sään ääri-ilmiöt voivat vaikuttaa yritysten logistiikkaketjuun sortuneiden teiden ja myrskyisten merireittien muodossa. Ne voivat horjuttaa hankintaketjua, kuten heikentää raaka-aineiden saatavuutta ja nostaa niiden hintaa. Ilmastopakolaisuus saa ihmismassat liikkeelle, valtioiden rajavalvonta tiukkenee ja tuotteiden ja työvoiman liikkuvuus rajojen yli hidastuu. Myös rahoituksen saamiseen kohdistuu riskejä, sillä jo nyt sijoittajat välttävät niin sanottua hiiliriskiä ja hakevat vastuullisia sijoituskohteita.

Kanna vastuuta ja vaikuta
Historiallisesti yritykset ovat olleet suurimpia ilmastorikkureita ja päästöjen aiheuttajia, mistä syystä niillä on moraalinen vastuu olla etunenässä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Esimerkiksi öljy-yhtiöt Shell ja Exxon arvioivat jo 1980-luvulla, että niiden tuotteiden käyttö aiheuttaa ilmaston lämpenemistä ja merenpinnan nousua. Tulokset salattiin. Myöhemmin molemmat yhtiöt lobbasivat ilmastonmuutosta hillitsevää sääntelyä vastaan, kuten kansainvälisellä tasolla tapahtuu yhä nykyäänkin. Erityisesti länsimaisten yritysten on näytettävä mallia, sillä länsimaissa luonnonvaroja kulutetaan eniten.

Samanaikaisesti yrityksillä on suuret vaikutusmahdollisuudet. Ne pystyvät  aktivoitumaan ja korjaamaan suuntaa lainsäädännön muutoksia ketterämmin. Vastuulliset edelläkävijäyritykset myös toimivat sitovia lainsäädäntövaatimuksia paremmin. Yritykset voivat lisäksi ohjailla kuluttajien käyttäytymistä ja ostopäätöksiä ilmastoystävällisemmiksi. Saman voi tehdä hankintaketjussa tarjoamalla ilmastokysymykset huomioivia ratkaisuja asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.

Ole osa ratkaisua
Ilmastonmuutoksen huomioiminen on sijoitus tulevaisuuteen uusissa innovaatioissa ja liiketoiminta-alueilla. Markkinoilla voi saavuttaa kilpailuedun vastuullisuus edellä rakennetuilla palveluilla ja tuotteilla. Esimerkki näistä ovat kasvipohjaiset proteiininlähteet, jotka ovat kasvattaneet suosiotaan vaihtoehtoina ilmastoa rasittavalle lihalle.

Tee hyvää, älä pahaa
Vastaväitteistä huolimatta toivoa on vielä, kuten IPCC toteaa. Yrityksiä kaivataan innostajiksi ja suunnannäyttäjiksi, joihin asiakkaat ja yhteistyökumppanit voivat hyvällä omallatunnolla sitoutua. Tämä toteutuu sillä, että yritykset vähentävät kaikin keinoin negatiivisia ilmastovaikutuksiaan sekä omassa toiminnassaan että hankintaketjuissaan ja synnyttävät positiivisia vaikutuksia ilmastotyötä tukevilla tuotteilla ja ratkaisuilla.

Yrityksillä on avaimet vaikuttaviin tekoihin, joilla linjataan maapallon kohtalo. On aika ryhtyä toimeen ihmisten – ja tulevaisuuden liiketoiminnan – pelastamiseksi.  

Hanna & Anna

Jaa artikkeli

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *