Yritysvastuu 2018 – missä mennään?

Kirjoittaja

Yritysvastuuverkosto FIBS ry julkaisi 15.5.2018 “Yritysvastuu 2018”-raportin, jossa luodataan yritysvastuun kehittymistä suomalaisissa yrityksissä. Nyt kuudennen kerran julkaistu FIBSin selvitys herättää paljonkin ajatuksia.

Raportti maalaa isolla pensselillä kotimaista yritysvastuun kenttää. Olimme kuulemassa raportin julkaisua, minkä lisäksi kampasimme laajan raportin läpi kotiläksynä. Minkälaisia ajatuksia raportti kirvoitti meissä?

Johdon merkitys korostuu

Raportin ilahduttavimpia tuloksia on se, että yritysvastuukysymykset alkavat viimeinkin löytää tiensä yritysten strategiaa linjaaviin hallituksiin ja operatiivisesta toiminnasta vastaaviin johtoryhmiin. Raportin mukaan 56 %:ssa vastanneista yrityksistä on johtoryhmässä yritysvastuusta vastaava henkilö (2017: 44 %) ja 43 %:lla on vähintäänkin yksi yritysvastuuseen perehtynyt hallituksen jäsen (2017: 35 %). Suunta on oikea, sillä nämä ovat juuri niitä pöytiä, joissa yritysvastuun tulee näkyä.

FIBSin raporttia julkistamistilaisuudessa kommentoinut hallitusammattilainen Kirsi Sormunen korosti, että vastuullisuuden on oltava osa yrityskulttuuria ja ylimmän johdon on näytettävä sitoutumisensa siihen. Sormunen myös totesi, että vastuullisuuden on näyttävä johdon palkitsemisjärjestelmissä.

Tavoitteena tulee olla, että jokainen yrityksen johdossa toimiva on sisäistänyt yritysvastuun tärkeyden yrityksen liiketoiminnalle. Me uskomme niihin, jotka sanovat, että vain vastuulliset yritykset selviävät globalisoituneessa kilpailussa.

Pienempien yritysten kannattaa kiriä

Raportin mukaan yritysvastuu alkaa jo näkyä selvästi suurimpien yhtiöiden toiminnassa. Yli 200 miljoonan vuotuisen liikevaihdon ylittävistä yhtiöistä 44 % näkee yritysvastuun tuomat liiketoimintahyödyt. Kokoluokkaa pienemmissä yrityksissä on vielä kirittävää, koska niissä ainoastaan 24 % katsoo vastuullisuuden tuomien liiketoimintahyötyjen ylittävän niihin satsatut resurssit.

Näkisimme, että tässä olisi työsarkaa nimenomaan isomman kokoluokan yrityksille. Kyllä, luit oikein. Vastuullisuuden pelikenttää laajennetaan sillä, että isommat yritykset, jotka ovat esimerkiksi Suomen kirjanpitolain mukaan ei-taloudellisen informaation raportoinnin piirissä, kiinnittävät aktiivista huomiota myös arvoketjujensa vastuullisuuteen. Tämä on samalla osa isomman kaliiberin yritysten omaa riskienhallintaa, siis myös niiden intressissä. Isollakaan yrityksellä ei ole varaa vastuuttomiin toimijoihin arvoketjussaan.

Mitä hyötyä on yritysvastuusta?

FIBS kysyi yrityksiltä niiden tavoittelemista vastuullisuuden liiketoimintahyödyistä. Selkeäksi voittajaksi valikoitunut “maineen rakennus ja brändin arvon kasvattaminen” herättää meissä hämmennystä. Maineen rakentaminen on toki tärkeää, mutta eikö se ole lähinnä väline esimerkiksi osaavan työvoiman houkutteluun tai osakkeen arvon kasvattamiseen? Molemmat viimeksi mainituista olivat myös tarjolla selvityksessä vastausvaihtoehtoina, mutta ne jäivät tulosten häntäpäähän.

Jos maineen rakennus ymmärretään edellä kuvatulla tavalla välineenä ja varmistetaan, että se on linjassa päivittäisen tekemisen kanssa, niin silloin ollaan oikeilla jäljillä. Jos taas maineen rakennus on itsetarkoitus, silloin ollaan vaarallisella viher- tai valkopesun tiellä. Niin ikään FIBSin raporttia julkistamistilaisuudessa kommentoinut Nesteen liiketoimintajohtaja Kaisa Hietala varoittikin menemästä pesulan tielle toteamalla osuvasti: ”Se, mikä pestään, likaantuu kyllä uudelleen!”

Miten eteenpäin?

FIBSin raportille on selkeästi olemassa tilaus. Vaikka kyselyyn vastaajien määrä ei ole valtavan suuri (185), raportti osaltaan näyttää suuntaa yritysvastuun kehittymiselle suomalaisissa yrityksissä. Toivottavasti FIBS jatkaa raportointinsa kehittämistä. Lukija saisi raportista vielä enemmän irti, jos siinä muiden muassa avattaisiin enemmän käytettyjä metodeita ja käsitteitä, myös raportin kokoamisessa kohdattuja haasteita.

Yrityksille seuraavaksi tilauksessa ovat konkreettiset toimet, joilla vastuullista liiketoimintaa edistetään. Ei erillisenä harjoituksena, vaan niin, että kaikki vastuullisuuden ulottuvuudet nivoutuvat liiketoiminnan DNA:han.

Ota yhteyttä meihin jos olet kiinnostunut miettimään kanssamme yritysvastuun eri ulottuvuuksia ja niiden konkreettisia palasia. Emme edes yritä syleillä yritysvastuun koko maailmaa, vaan valmistamme siitä asiakkaille räätälöityjä sopivia annospaloja.

 

Anne & Merja

 

Jaa artikkeli

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *