Yritysjohtaja, kuule kuluttajaa!

Kirjoittaja

Kesäloman mukavasti hidastamassa elämänrytmissä ehti pohtia omaa rooliaan vastuullisena kuluttajana. Kesälomatunnelmissa oli enemmän aikaa pysähtyä ajattelemaan sekä isoja asioita että pienempiä asiakaspalvelutilanteita. Nämä kohtaamiset ja rupattelut olivat tärkeä muistutus siitä, että meidän kuluttajienkin tulee muistaa kysellä vastuullisuuden perään. Asiakaspalautteella sparraamme yrityksiä kehittämään vastuullisuuttaan.

Jos yrityksissä aidosti eletään sanonnan mukaan, että asiakas on aina oikeassa, niin ajassa oleva yritysjohto seuraa korvat ja silmät suurina kuluttajien kasvavia vastuullisuusodotuksia. Kuluttajarajapinnan vahvistuvien vastuullisuussignaalien noteeraaminen kertyy taatusti plussaksi viivan alle. Seuraavassa valikoituja kesälaitumilla heränneitä pohdintoja asiakasnäkökulmasta.

Meitä kaikkia pohditutti kesän mahdollisesti puhutuin aihe: ennätyshelteet ja niistä seuranneet kuivuus ja maastopalot myös ympäri Eurooppaa. Tutkijat linjasivat ilmastonmuutoksen pääsyylliseksi näihin ääri-ilmiöihin, jotka toteutuessaan johtavat katastrofaalisiin seurauksiin ympäristölle ja ihmisille.

Pähkäilimme yritysten vastuuta ilmastonmuutoksessa. Tosiasia on, että yritykset ovat avainasemassa määrittämässä muutoksen suuntaa. Niillä on lukemattomia keinoja kiristää vyötä ja vähentää ilmastoa kuormittavia vaikutuksia mm. energiaratkaisuillaan, materiaalivalinnoillaan, ympäristöä parantavilla innovaatioillaan, trimmaamalla päästöjään ja vaikkapa suosimalla kasvisruokaa työpaikkaruokalassa. Eikun tuumasta konkreettisiin ja vaikuttaviin toimiin!

Kesälomamatkailu kotimaassa oli tärkeä muistutus siitä, miten upeita kohteita ja matkailuvaltteja Suomessa on. Kotimaisilla matkailualan yrityksillä olisi tuhannen euron paikka nostaa tuhansien järvien maa kestävän ja vastuullisen matkailun kärkeen. Kokonaisvaltaisella vastuullisuudella erottauduttaisiin, ja varmaa on, että se on matkailualan tulevaisuus. Infrastruktuurin ja palveluiden rakentamisessa on luonnollisesti pidettävä ajurina sitä, ettei upea luontomme kärsi. Vastuullinen matkailuyritys huolehtii myös siitä, että se kohtelee työvoimaa hyvin palkkauksen, työaikojen ja työolojen suhteen. Sanomattakin on selvää, että yritys kantaa säntillisesti taloudelliset vastuunsa, kuten verojen maksamisen.

Positiivisia kesäkohtaamisia tapahtui vaateliikkeissä. Myyjien lisääntynyt osaaminen vastuullisuusasioissa ilahdutti mieltä. Enää vastuullisuuskysymykset eivät saaneet myyjiä sanattomiksi pienemmissäkään liikkeissä, ja he tuntuivat usein osaavan jo kertoa jotain hyvinkin konkreettista tuotteiden ympäristö- ja/tai sosiaalisesta vastuullisuudesta. Tekstiili- ja vaatetusalalla on erityistä syytä skarpata, koska alalla on vielä paljon vastuuttomia toimintamalleja, kuten kesän aikana esiintuodut pikamuotiin liittyvät ongelmat

Kesävapailla oli aikaa miettiä ropostensa sijoittamistakin. Toisin kuin vielä parisen vuotta sitten, jolloin sijoitusneuvojat tuntuivat ymmärtävän vain ympäristövastuun päälle, ovat he nyt paremmin sosiaalisen vastuun kartalla. Toivottavasti sijoitustuotevalikoimaan tulee jatkossa laajasti yritysvastuun eri osa-alueet huomioivia tuotteita. Vastuullinen sijoittaminen tulee vääjäämättä kasvattamaan suosiotaan, ja tähän kysyntään kannattaa vastata.

Toimitus- ja myyntijohtajat, vastuullisesta kuluttamisesta kiinnostuneiden asiakkaiden määrä kasvaa. Se on fakta. Me kuluttajat tulemme koko ajan tietoisemmiksi kulutusvalintojemme merkityksestä. Ymmärrämme, että ostamalla tuotteita ja palveluita vastuullisilta yrityksiltä kannamme osaltamme kortemme kekoon kestämättömän kehityksen pysäyttämiseksi.

Yritykset, viestikää meille jo olemassa olevista vastuullisista ratkaisuistanne ja tuotteistanne. Ja kehittäkää tuotteitanne niin, että ostamalla juuri teidän tuotteenne, koemme ja tiedämme tekevämme samalla aidosti vastuullisen teon. Muista: vastuullisuus “kuplii” kuluttajarajapinnassa.

Merja, Anna, Anne ja Hanna

Jaa artikkeli

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *