Sijoittaja hakee vaikuttavuutta – ja vastuullisuutta

Kirjoittaja

Sijoittaja hakee sijoitukseltaan tuloksia, perinteisesti taloudellista hyötyä. Rahoitusmarkkinoilla mylläävät kuitenkin myös muut motivaattorit kuin euromerkit excelissä. Sijoittajat ovat yhä kiinnostuneempia siitä, mihin heidän rahojaan käytetään. Yhteinen sävel löytyy ja kukkaronnyörit löystyvät, kun tunnistaa sijoittajien odotukset ja vastaa niihin.  

Sijoittajia on ensinnäkin moneen lähtöön niin mieltymysten kuin sijoitettavan pääoman määrän suhteen. Jos haet sadan tuhannen euron sijoitusta, suuntaa katse bisnesenkeleihin. Jos toivot miljoonia, tavoittele venture capital -sijoittajia.

Yhä useampaa sijoittajaa kiinnostaa liiketoimintasi hallintotapa ja vaikutukset yhteiskuntaan, ympäristöön ja ihmisiin, toisin sanoen toiminnan vastuullisuus, jonka he huomioivat sijoituspäätöksissään. Euromerkkien pitää toki olla kohdillaan, mutta täydellinen sijoittaja-kohdeyhtiö-pari perustuu yhteisiin arvoihin. Voit vahvistaa mahdollisuuksia saada rahoitusta vakuuttavalla ”sijoitustarinalla”, josta käy ilmi:

  • Miten yrityksesi toiminta voi tukea sijoittajan arvoja ja toiminnan tarkoitusta?
  • Millaisia konkreettisia tuloksia toiminnalla saadaan aikaan yhteiskunnan, ympäristön ja ihmisten kannalta ja miten niitä mitataan?
  • Millä tavoin toiminta on vaikuttavaa ja vastuullista alan normeihin ja kilpailijoihin nähden?
  • Millaisia olennaisia vastuullisuutta koskevia riskejä ja mahdollisuuksia toimintaan liittyy ja miten niitä hallitaan?

Sijoittajat sivuuttavat herkästi kohdeyritykset, jotka eivät kerro läpinäkyvästi ja aktiivisesti edellä mainituista asioista. Tarinan tueksi yrityksen kannattaa myös olla valmis neuvottelemaan sijoittajien kanssa ja miettimään yhdessä tapoja, joilla toiminnan vaikuttavuutta voidaan jalostaa sijoittajien toivomaan suuntaan.

Yksi tapa luoda sijoittajalle arvoa yrityksen toiminnan kautta on auttaa tuotteellaan tai palvelullaan ratkaisemaan jotakin yhteiskunnallista ongelmaa, kuten ilmastonmuutosta tai puutetta puhtaasta vedestä. Tällöin sijoittaja saa paitsi mahdollisuuden olla mukana parantamassa maailmaa, myös tuottopotentiaalin – sillä parannustyötä maailmassa riittää.

Esimerkki tällaisesta kohdeyrityksestä on kotimainen Innomost, joka kehittää puupohjaista raaka-ainetta kosmetiikkateollisuudelle, jonka tuotteiden sisältämät mikromuovit vahingoittavat eläimiä ja ihmisiä päätyessään lopulta vesistöihin. Kestämättömälle toimintatavalle tarvitaan kestävä ratkaisu. Syntyy win-win-tilanne, jossa tuote tukee kestävää kehitystä ja on samalla sijoittajalle taloudellisesti kannattava.

Sanomattakin on selvää, että kohdeyhtiön toiminnan pitää olla kokonaisvaltaisesti linjassa viestittyjen arvojen ja tavoitteiden kanssa. Vaikka liiketoiminnan tarkoituksena olisi isossa kuvassa kuinka ilmastonmuutoksen taklaaminen, ei muussa toiminnassa voi silti luistaa taloudellisesta, sosiaalisesta tai ympäristövastuusta.

 Vaikuttava ja vastuullinen sijoittaminen on tullut jäädäkseen. Haastattelemamme enkelisijoittaja Reima Linnanvirran sanoin: “Sijoittajakunnassa tiedostetaan jo vahvasti se, että jos toiminta ei ole vaikuttavaa ja kestävällä pohjalla, se heijastuu tuotto-odotuksiinkin ajan kuluessa.” Sijoituspelissä raha seuraa vaikuttavaa vastuullisuutta.

Anne ja Anna

Jaa artikkeli

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *