Salailu out, läpinäkyvyys in

Kirjoittaja

Yritysten läpinäkyvyys alkaa olla elinehto kaikenlaiselle liiketoiminnalle. Siitä kertovat jo yritysten omat sidosryhmätutkimuksetkin. Hallitukset, toimittajat ja kuluttajat sekä ylipäätään sidosryhmät haluavat kaikki tietää yhä enemmän miten yritykset hoitavat asioitaan, minne ne maksavat veronsa, miten tuote on valmistettu, onko ympäristöä pilattu, ovatko työntekijät saaneet elinkelpoista palkkaa, ja niin edelleen. Toisin sanoen, onko tuote valmistettu vastuullisesti.

Läpinäkyvyys takaa lisäksi sisäisille toimijoille varmuuden siitä, että pelisäännöt ovat samat kaikille. Esimerkiksi olemalla avoimia palkkojen suhteen työntekijät ymmärtävät miten oma palkka muodostuu, eivätkä tuhlaa aikaansa arvuuttelemalla millaista palkkaa kollegat saavat ja miksi.

Olemalla läpinäkyvä yritys voi siis sanoa: me olemme rehellisiä, meihin voi luottaa.

Hankintaketjut, läpinäkyvyys ja jäljitettävyys

Viime vuosina kuitenkin erityisesti hankintaketjujen läpinäkyvyys on ollut iso suuntaus maailmalla ja meillä Suomessakin. Hankintaketjuista puhuttaessa yksi asia nousee ylitse muiden: jäljitettävyys. Miksi näin?

Jäljitettävyys toimii kahtaalta. Yhtäältä jo yrityksen perustoimintojen ja laadun kannalta jäljitettävyys on oleellista – esimerkiksi elintarvikkeiden takaisinvedossa yrityksen täytyy tietää missä ja mikä virhe tapahtui, missä tuotteita on myynnissä ja paljonko niitä on jo myyty. Viranomaisetkin jo tätä vaativat. Jäljitettävyys on oleellista niin syiden löytämisessä tapahtuneeseen kuin virheellisen tuotteen saamiseksi pois kuluttajien käsistä. Ja jotta liiketoiminta voisi jatkua normaalisti mahdollisimman pian, takaisinvedon tulisi sujua nopeasti ja tehokkaasti.

Mutta vähintään yhtä tärkeä syy avoimelle jäljitettävyydelle on kuluttajat ja sidosryhmät, jotka ovat kiinnostuneita tuotteen alkuperästä ja valmistustavoista, siis vastuullisuudesta. Internet ja sosiaalinen media sekä yhä ketterämmät ympäristö- ja ihmisoikeusjärjestöt takaavat sen, että yritysten salailun aika on auttamattomasti ohi. Palmuöljyplantaasien tieltä raivatut sademetsät ja kodittomat orangit tai eläimiä hakkaavat teurastamon työntekijät ovat mielikuvia, joita yksikään brändi ei halua liittää itseensä. Miten siis vakuuttaa kuluttajat, että kaikki on kunnossa? Tähän eri yritykset ovat – arvasit oikein! –vastanneet tekemällä tuotantoketjujaan läpinäkyvämmäksi.

Esimerkkejä jäljitettävyydestä

Orangeista puheen ollen, suomalaisista yrityksistä Neste on edellekävijänä lähtenyt avointen hankintaketjujen tielle. Neste on avannut palmuöljyn ja biodieselissä käytettävän PFADin (Palm Fatty Acid Distillate) hankintaketjunsa jo kahden vuoden ajan osoituksena siitä, miten sitoutunut yritys on jäljitettävyyden parantamiseen. Nesteen lanseeraama Traceability dashboard -alusta asettaakin globaalin benchmarkin kaikille hankintaketjujaan avaaville yrityksille. Suurista palmuöljytoimijoista Mars puolestaan on jakanut täydellisen listan palmuöljypuristamoistaan.

Tekstiiliteollisuus on ollut ihmisoikeusjärjestöjen hampaissa pitkään ja Suomessakin työ läpinäkyvyyden ja jäljitettävyyden lisäämiseksi on meneillään. Viime aikoina paljon esillä ollut Finlayson on julkaissut jopa toimittajalistansa. Bonuksena Finlaysonilla on nettisivuillaan mielenkiintoisia videoita alihankkijoistaan. Marimekko on listannut tekstiileidensä valmistusmaat. Nansokin avaa tuotteidensa alkuperää nettisivuillaan. Ja kun maailman suurin eläinsuojelujärjestö PETA raportoin angoravuohien huonosta kohtelusta Etelä-Afrikassa, huomasi myös Balmuirin toimitusjohtaja, että hankintaketjua kannattaa avata asiakkaille.

Ehkä kaikkein vakuuttavin kuitenkin on suomalainen vaatebrändi Lovia, joka on avannut tuotteidensa koko arvoketjun – valmistajat, materiaalit, tuotannon ja jopa hinnoittelun heidän Product-DNA –järjestelmänsä avulla. Toki pienelle yritykselle tämä on paljon helpompaa kuin satoja tai tuhansia alihankkijoita omaaville suuryrityksille, mutta silti hatunnoston arvoinen teko!

Tässä vain muutamia esimerkkejä siitä, miten yritykset ovat vastanneet kuluttajien ja muiden sidosryhmien vaatimuksiin läpinäkyvimmistä hankintaketjuista. Onko sinun yrityksesi jo tällä polulla?

Jaa artikkeli

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *