Vastuullinen matkailutuote

Matkailu vastuullisuuden murroksessa

Kirjoittaja

Matkailu kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin mikään muu palveluviennin ala Suomessa. Samalla kun matkailu on suuri mahdollisuus taloudelliselta kannalta, planeetan kantokyvyn ja myös paikallisten haitallisten vaikutusten kannalta matkailu on haaste. Esimerkiksi Sydneyn yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan matkailun globaali hiilijalanjälki (from flights to souveniers) on 8 prosenttia kaikista maailman hiilidioksidipäästöistä – paljon suurempi kuin mitä aiemmat tutkimukset ovat arvioineet.

Suomessakaan haasteet eivät kuitenkaan rajoitu vain ympäristövaikutuksiin. Matkailussa tarvitaan ravintola- ja siivouspalveluja, jotka ovat sosiaalisen vastuun kannalta riskitoimialoja, ja alttiita myös harmaalle taloudelle. Lisäksi kasvava turismi aiheuttaa jo nyt täällä kotimaassakin ristiriitatilanteita paikallisten ja matkailijoiden välillä, kun esimerkiksi paikallisten suosimat rauhalliset retkeilyreitistöt täyttyvätkin matkailijoista. Uutiset haamuhotelleista Helsingissä ovat nostaneet jakamistalouden tietyt ongelmat kaikkien tietoisuuteen. Kasvavan matkailun aiheuttama paine alkaa näkyä meilläkin.

Muistilista kestävään matkailutuotteeseen

Miten yksittäinen matkailuyritys voi tasapainoilla näiden vaatimusten ja mahdollisuuksien edessä? Alla viisi ohjetta.

  1. Tunnista ekoluksus. Puhdas hanavesi, poropolku tai hiljaisuus. Maailman suurin luomukeruualue ja metsästä syötävät marjat. Hirsirakennus, oma ranta tai rauha. Luksus muuttaa muotoaan, mutta edelleen sitä on tarjolla vain harvoille. Ota se tuotteen keskiöön.
  2. Hoida kotipesä kuntoon. Viritä resurssitehokkuus huippuun sähköä, lämpöä, vettä ja materiaaleja säästämällä. Pyri hiilineutraaliksi. Pidä hyvää huolta työntekijöistäsi, asiakkaistasi ja kumppaneistasi, eläimet mukaan lukien. Ota paikalliset asukkaat huomioon, oli kyse sitten kerrostalorapusta tai luontoreitistä. Osallistu harmaan talouden kitkemistalkoisiin.
  3. Mieti vastuullisuus tuotteen kannalta. Aidosti vastuullinen matkatuote sisältää matkan koko elinkaaren, siis myös liikkumisen kohteeseen. Edelläkävijäyritykset suuntaavatkin markkinointinsa kotimaahan tai lähialueille kuten Eurooppaan. Entä voiko kotimainen matkailija tulla paikalle julkisilla? Tai paremman puutteessa, voisiko matkailija edes kompensoida hiilijalanjälkensä? Vaadi vastuullisuutta myös toimitusketjussa.
  4. Hanki kolmannen osapuolen auditointi. Ulkopuolinen auditoija tuo uskottavuutta vastuullisuustyöhön ja helpottaa markkinointia. Esimerkiksi Visit Finlandin pilottivaiheessa oleva Sustainable Travel Finland -merkki osoittaa erityisesti ympäristövastuuta ulospäin. Jos et halua ulkopuolista sertifikaattia, keskity radikaaliin rehellisyyteen ja läpinäkyvyyteen.
  5. Viesti, viesti, viesti. Koska kaikki yritysvastuu ei näy automaattisesti päällepäin, siitä on kerrottava, joka päivä. Kun vaihdat ekosähköön, rummuta sitä somessa. Kun työntekijäsi on ollut teillä töissä kymmenen vuotta, kerro se ylpeästi kaikille. Muista myös, että läpinäkyvästi toimiminen on osa viestintää.

Matkailu ei voi kasvaa miten paljon tahansa, eikä hinnalla millä hyvänsä. Tähän ovat heränneet myös suomalaiset – tästä osoituksena on voimistuva lähi- ja maata pitkin -matkailu sekä lentohäpeä.

Matkailu on vastuullisuuden murroksessa, ja se on iso mahdollisuus matkailuyrityksille.

– Hanna

Tämän kirjoituksen myötä Havuja perkele -blogi jää kesätauolle. Toivotamme kaikille hyvää juhannusta ja vastuutonta vastuullista lomailua! Nähdään taas syksyllä!
– Anne, Merja, Hanna, Anna, Mika ja Susanna

Jaa artikkeli

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *