Kestävän kehityksen tavoitteet haltuun

Kirjoittaja

Onko kuva YK:n kestävän kehityksen tavoitteista sinulle tuttu? Tiedätkö, miten nämä tavoitteet voisivat auttaa yrityksesi liiketoiminnan kehittämisessä, riskienhallinnassa ja kustannusten karsimisessa? Entä tiesitkö kestävän kehityksen tavoitteiden tarjoavan globaalisti yli 10 biljoonan euron liiketoimintapotentiaalin yrityksille?

Olemme huomanneet kuluvan vuoden aikana, että kestävän kehityksen tavoitteet ovat nousseet yritysten ylimmän johdon puheisiin. Viesti on varsin selkeä: yritysten vastuullisuusohjelmien ja -tavoitteiden tulisi tukea yhteistä globaalia kestävän kehityksen agendaa. Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että vain osa yrityksistä on tehnyt sitoumuksen tukea toiminnallaan kestävän kehityksen tavoitteita ja vasta kourallinen yrityksiä on integroinut ne osaksi joko liiketoiminta- tai vastuullisuusstrategiaa.

Kestävän kehityksen tavoitteita on yhteensä 17 ja näiden alla alatavoitteita on kaikkiaan 169. Kyseessä on siis melko hengästyttävä lista globaaleista haasteista sisältäen esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjumisen, vesi- ja luonnonvarojen riittävyydestä huolehtimisen tai eriarvoisuuden vähentämisen. Näiden ratkaisuun kaivataan kiireellisesti kaikkia yhteiskunnan toimijoita. Pyrkimyksenä on, että kaikki tavoitteet olisi saavutettu vuoteen 2030 mennessä. Jotta tämä onnistuisi, talkoisiin tarvitaan meidät kaikki – valtiot, yritykset, muut yhteisöt ja jokainen meistä yksilönä.

Mietitkö nyt, miten sinun edustamasi yritys voisi kantaa kortensa kekoon tavoitteiden saavuttamiseksi? Hyvä juttu – autamme sinut alkuun tällä matkalla seuraavien askelmerkkien avulla.

Viisi askelta kestävän kehityksen tavoitteiden haltuunottoon

  1. Tutustu kestävän kehityksen tavoitteisiin ja niiden alatavoitteisiin. Mieti jo näitä läpikäydessäsi, millä tavoitteilla on yhteys yrityksesi liiketoimintaan, arvoihin ja tulevaisuuden tavoitteisiin.
  2. Valitse liiketoimintasi kannalta olennaisimmat tavoitteet. Tavoitteiden määrä on varsin laaja, joten valitse omalle yritykselle ne keskeisimmät. Suositeltavaa on napata aluksi tarkempaan tarkasteluun esimerkiksi 3–5 tavoitetta. Kuuntele lisäksi tavoitteiden valinnassa keskeisiä sidosryhmiä, kuten asiakkaita ja työntekijöitä.
  3. Selvitä lähtötilanne ja määrittele yksityiskohtaiset, numeeriset ja tiettyyn ajanjaksoon sidotut päämäärät, joilla yritys edesauttaa kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Ole riittävän kunnianhimoinen ja samalla realistinen päämäärissä.
  4. Laadi tiekartta toimenpiteistä, joita kohdassa 3 asetettujen päämäärien saavuttaminen edellyttää. Palastele päämäärät osiin. Esimerkiksi jos tavoitteena on hiilineutraalisuus vuoteen 2025 mennessä, aseta sopivat välitavoitteet. Norsukin on helpompi syödä osissa kuin kokonaisena.
  5. Seuraa edistymistä ja kerro saavutuksista sidosryhmille.

Kestävän kehityksen tavoitteet eivät siis ole pelkkä värikäs kuvakokoelma tai muusta yrityksen vastuullisuustyöstä erillinen harjoitus. Hyödynnä sitä harkiten, keskittyen niihin tavoitteisiin, joita yrityksesi voi parhaiten edistää ja jotka liittyvät olennaisesti yrityksesi vastuullisuustyöhön.

Anne ja Susanna

Työkaluja kestävän kehityksen tavoiteasetannan avuksi:

Jaa artikkeli

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *