Kesän otsikot ennakoivat yritysvastuun tulevaisuutta

Kirjoittaja

Vastuullisuusteemat herättivät keskustelua kesälomillakin. Nostamme kertauksena esiin kesältä erityisesti mieleen jääneitä ilmiöitä, jotka ennakoivat samalla yritysvastuun tulevia kehityssuuntia. 

Ylikulutus kasvoi

Globaalisti kesän huolestuttavin  uutinen oli, kun maailman ylikulutuspäivä siirtyi ensimmäisen kerran elokuun alkupuolelta heinäkuun puolelle. Kaikkea johtamista koskettava kysymys on, milloin ja miten kehitys saadaan kääntymään toiseen suuntaan. 

Valtio vastuullisena omistajana

Useampi valtionyhtiö ylitti kesällä yritysvastuun uutiskynnyksen. Alkukesällä otsikoihin nousi näyttelijä Jasper Pääkkösen ja Kemijoki Oy:n sanailu kalateiden puuttumisesta Kemijoella. Loppukesästä keskustelua herättivät Veikkauksen rahapelituotteiden mainonta sekä Postin työntekijöiden ja johdon palkkaus. Valtion rooli vastuullisena omistajana on osassa tapauksia jäänyt sivurooliin, mutta teemaan aletaan uskoaksemme kiinnittää jatkossa enemmän huomiota.

Lukuja pöytään viestinnässä 

Kaurajuomien valmistaja Oatly kehottaa kesällä käynnistyneessä kampanjassaan ruokateollisuutta kertomaan alan toiminnan ympäristövaikutuksista laskennallisesti mitattavassa muodossa (“Hey food industry, show us your numbers.”). Oatly itse mittaa ja kertoo pakkauksissa tuotteidensa hiilijalanjäljen. Yritysten viestinnässä on jo pitempään liikuttu suuntaan, jossa ne kertovat vastuullisuustyöstään aiempaa läpinäkyvämmin lukuina ja datan keinoin. Samalla sijoittajien kasvanut kiinnostus yritysten vastuullisuuteen luo lisää paineita viedä vastuullisuusluvut osaksi talousraportointia. 

Viestinnän rohkeampi suunta

Finlayson julkaisi kesän lopulla Helsingin Sanomissa mainoksen, jossa se haastoi Ikean toimimaan tuotannossaan vastuullisemmin. Ikea vastasi vikkelästi painottamalla tekstiilialan yhteistoimintaa vastuullisuuden hyväksi. Molemmat nokitti suomalainen vaatevalmistaja Tam-Silk, joka huomautti paikallislehden mainoksessaan, ettei Finlaysonin tai Ikean tuotanto ole kotimaassa. Mainossota nousi otsikoihin osin siksi, että Suomessa on toistaiseksi harvinaista, että yritykset haastavat avoimesti toistensa vastuullisuutta. Sitä mukaa kun yritykset aktivoituvat vastuullisuudesta viestimisessä, kilpailu näkyvyydestä tiivistyy. Usein valmius nopeaan ja nokkelaan reagoimiseen – sekä tietysti aidot teot viestinnän pohjana – ratkaisevat, kenen laariin viestintä sataa. 

Hämmennystä “vasikkakanavasta”

Elokuussa Puolustusvoimat ilmoitti perustavansa kanavan epäasiallisen käytöksen selvittämistä ja kitkemistä varten. Ehdotus kirvoitti tunteita ja jopa näkyvää vastustusta. Kysymys ilmoituskanavista ja niiden  merkityksestä koskee laajasti eri organisaatioita, myös yrityksiä.  Epäasialliseen käytökseen puuttuminen on jokaisen organisaation edun mukaista – ja johdon vastuulla. Mahdollisen epäasiallisen käytöksen puuttumiseen tarvitaan ilmoituskanavia. Olennaista on, että kanavat rakennetaan hyvin, ne mahdollistavat myös anonyymit ilmoitukset ja että ilmoitukset käsitellään asiantuntevasti. Toimiva ilmoituskanava on organisaation parhaita keinoja saada tietoa sen tilasta ja tukea vastuullisuustyölle. EU:n sääntely on tekemässä ilmoituskanavista  pian myös pakollisia monille organisaatioille, sekä yrityksille että julkisen vallan toimijoille.

Vastuullisuus pääkirjoituksessa

Elokuun lopulla vastuullisuus löi läpi valtakunnan mediassa, kun Helsingin Sanomien pääkirjoitus 24.8.2019 käsitteli vastuullisuuden vaatimuksia. Se on paljon se, kun yksi päämedioista ottaa näin vahvasti kantaa vastuullisuuden vaatimuksiin. Pääkirjoituksen ydinviesti oli sääntelyn lisääntyminen vastuullisuuden saralla. Tässä kohdin viitattiin yritysvastuulakiin, jonka säätämistä hallitusohjelman mukaan selvitetään. Kuten pääkirjoituksessa todetaan, “asenneilmaston muuttuessa etua saa se yritys, joka pystyy [vastuullisuus]työhön ennen [lainsäädännön tuomaa] pakkoa”.

Vastuullisuus johtajuuden ytimessä

Viime viikonloppuna Suomen Partiolaiset järjestivät Johtajatulet-tapahtuman, jossa 3000 aikuista partiojohtajaa kokoontui Evon metsiin keskustelemaan johtamisesta liike-elämässä, järjestötoiminnassa ja yksilötasolla. Vastuullisuus ja kestävän kehityksen periaatteet nousivat vahvasti esiin tilaisuuden sisällöissä. Futuristi Perttu Pölönen ennusti puheenvuorossaan, että ihmiskunta on siirtymässä kohti inhimillistä vallankumousta. Siinä korostuvat tekemisen merkitys ja inhimilliset taidot, kuten myötätunto, luovuus ja rohkeus. Ne ovat myös vastuullisen toiminnan rakennuspalikat. Tulevaisuuden johtajan tehtävä onkin ymmärtää, että näistä – vain ihmisten osaamista – taidoista on pidettävä kiinni maailman kehittämisessä oikeaan suuntaan.

Yhteistyö ja näytöt tärkeitä vastuullisuustyössä

Kesän uutiset vahvistavat entisestään käsitystä siitä, että yrityksiltä odotetaan suurempaa vastuullisuutta, avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Yritykset ovat myös alkaneet vaatia näyttöjä niistä toisiltaan – ja näkyvästi. Blogitiimimme jatkaa yritysvastuun kehityksen seuraamista ja ottaa ajankohtaiset teemat käsittelyyn. 

Anna, Anne, Hanna, Merja, Mika ja Susanna

PS. Jatkossa blogikirjoituksemme ilmestyvät kolmen viikon välein. Pysy kuitenkin kanavalla, sillä vakiokynäilyjen ohella tartumme ajankohtaisiin aiheisiin aina tilaisuuden tullen.

Jaa artikkeli

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *