Viherpesu jättää tahroja

Kirjoittaja

Lukeeko tuotteesi pakkauksessa luonnollinen, ekotehokas tai vihreä valinta? Toivottavasti olet tehnyt kotiläksysi kunnolla, sillä muuten olet saattanut tahrata tuotteesi viherpesulla.

Viherpesu-termiä käytetään silloin, kun tuotteesta tai palvelusta yritetään maalata ympäristöystävällisempää kuvaa kuin mitä tuote todellisuudessa on. Viherpesulla voidaan myös kiillottaa yrityksen mainetta, kuten monet ylikansalliset yhtiöt ovat vuosien saatossa tehneetkin. Nähdäkseni viherpesu on etenkin pienissä yrityksissä joskus myös tahatonta, kun viestinnässä käytetyt väittämät perustuvat lähinnä käsitykseen eikä niinkään tutkittuun tietoon asiasta.

Viherpesun seitsemän syntiä

Miten siis välttää viherpesu? Kannattaa tutustua TerraChoicen vuonna 2009 lanseeraamiin viherpesun seitsemään syntiin.

1. Piilotettu vaihtokauppa
Piilotetun vaihtokaupan ideana on nostaa esille yksi, oikeasti vihreä ominaisuus, mutta kätevästi unohtaa muut, ei-niin-ympäristöystävälliset ominaisuudet. Energiasyöpön mutta vesitehokkaan pesukoneen markkinointi vähäisellä vedenkulutuksella solahtaisi helposti tähän lokeroon. Uskoakseni tähän sorrutaan paitsi harhautusmielessä, niin myös kiireessä.

2. Todisteettomuus
Todisteettomuudella tarkoitetaan väitettä, jota esimerkiksi kolmas osapuoli ei ole todistanut oikeaksi. Tyypillinen esimerkki on väittää tuotteen hiilijalanjälkeä pieneksi tilanteessa, jossa sitä ei ole edes laskettu, mutta tuote on tuotettu lähellä. Toisin kuin uskotaan, useimmiten tuotteen suurimmat ympäristövaikutukset syntyvät elinkaaren muissa vaiheissa kuin kuljetuksessa.

3. Epämääräisyys
Jotkut väitteet ovat niin laajoja tai epämääräisiä, ettei niistä saa kukaan otetta. 100 % luonnollinen voi tarkoittaa melkein mitä vain, eikä välttämättä ympäristöystävällistä. Onko palmuöljy 100 % luonnollista? Varmaankin näin voi sanoa. Poltettiinko palmuöljyplantaasin edestä sademetsää? Mahdollisesti.

4. Harhaanjohtavat ympäristömerkit
Muistamme varmasti kaikki tonnikalapurkkien erilaiset dolphin friendly -merkit menneisyydestä. Mikä mahtoi olla niiden todenperäisyys? Suositeltavat ympäristömerkit ovat virallisia, kuten Pohjoismainen ympäristömerkki ja EU-ympäristömerkki, tai muuten vakiintuneita, kuten Reilun Kaupan merkki. Jos siis haluat vastuullisuusviestinnän tueksi ympäristömerkin, pitäydy tunnetuissa merkeissä.

5. Epäolennaisuus
Jos omistat lentoyhtiön, sitä ei kannata markkinoida ympäristöystävällisenä vaihtoehtona vaikka jätteenlajittelu olisi kuinka tehokkaasti hoidettu. Epäolennaisten ympäristöasioiden (jätehuolto lentoliikenteessä) nostaminen esiin olennaisten asioiden kustannuksella (lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt) voi tapahtua erityisesti silloin, kun yrityksen tai tuotteen ympäristövaikutuksia ei ole mietitty kokonaisvaltaisesti.

6. Pienempi kahdesta pahasta
Ympäristöystävällinen hiilivoimala? Vaikka hiilivoimala olisikin omassa kategoriassaan sinänsä ekotehokas, hiilivoima on saastuttavaa fossiilista energiaa. Tarkoituksena onkin vain uskotella, että kahdesta pahasta (tavallinen hiilivoimala ja ekotehokas hiilivoimala) jälkimmäinen olisi ympäristön kannalta hyväksyttävä.

7. Valheellisuus
Jos tuote ei ole luomua, sitä ei voi väittää luomuksi. Valheella on lyhyet jäljet.

Itse lisäisin listaan vielä yhden viherpesusynnin: jos ominaisuus, jota markkinoidaan vastuullisena, on jo laissa määritetty, se on silloin vain lainsäädännön täyttämistä. Aito ympäristövastuu, tai laajemmin vastuullisuus, ylittää aina lainsäädännön minimivaatimukset.

Hanna

P.S. Jos kuitenkin viestinnässä erehdytään viherpesun puolelle, katso vinkit kriisiviestintään täältä.

Jaa artikkeli

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *