Vastuulliset jouluostokset

Kaupan vastuullisuus – hyödyntämätön kilpailuetu?

Kirjoittaja

Olisi valtava kilpailuetu suomalaiselle kaupalle, jos ihmiset alkaisivat kuluttaa vastuullisesti, totesi Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja Ylen Aamu-TV:ssä marraskuussa Black Friday -hulinoista. Vastuullinen kuluttaja tekee ostopäätöksensä tuotteen taustat ja kestävyyden huomioiden. Vastuullinen kauppa tarjoaa riittävästi tietoja ja hyviä vaihtoehtoja vastuulliseen kuluttamiseen.

Vastuullisuus tarkoittaa toimimista niin yhteiskunnan, ympäristön kuin ihmistenkin kannalta vastuullisella ja kestävällä tavalla. Ympäristönäkökohdat ovat olleet tapetilla jo jonkin aikaa, mutta huomiota on hyvä kohdistaa myös kaupan sosiaalisiin ja taloudellisiin vaikutuksiin. Ydinkysymykset ovat milloin ostetaan, mistä ostetaan ja mitä ostetaan.

Milloin ostetaan?

Black Fridayn kulutushysterian lisäksi on myös olemassa älä osta mitään -päivä. Toiset kuluttavat kuin viimeistä päivää ja osin yli varojensa, kun taas toiset kieltäytyvät kuluttamasta. Ääripäät ovat huonoja, sillä kauppaa tarvitaan toimivassa yhteiskunnassa. On selvää, että ylikulutusta pitää suitsia. Vastuullista kuluttamista on ostaa vain tarpeeseen.

Mistä ostetaan?

Verkkokauppa on kasvattanut suosiotaan samalla kuin kivijalkakaupat kuihtuvat ja autioittavat monien pienempien kaupunkien keskusta-alueita. Tutkimusten mukaan hinta on suomalaisen kuluttajan ostopäätöksen merkittävin ajuri, mikä ajaa ostamaan halpoja verkkokauppatuotteita. Vastuullinen kuluttaja kuitenkin miettii myös henkilökohtaisen palvelun työllistävää merkitystä ja yhteiskunnan verokassaan kilahtavia euroja.

Vastuullisuus antaakin paikalliselle toimijalle kilpailuvaltin pelkän halvan hinnan sijaan. Asiakas voi olla valmis maksamaan tuotteestaan enemmän ja suosimaan paikallista yrittäjyyttä, jos yritys viestii aktiivisesti sen vastuullisuudesta ja hyödyistä. Isossa kuvassa paikallinen ostaminen tukee työllisyyttä ja oman asuinalueen elinvoimaa.

Mitä ostetaan?

Vastuullista kuluttamista on ostaa pitkäikäisiä, vastuullisesti tuotettuja tuotteita. Tässä kuluttajan tulisi ensinnäkin osata arvioida tuotteen turvallisuus ja aitous. Tuoteturvallisuus korostuu esimerkiksi sellaisten tuotteiden kuin lääkkeiden, elintarvikkeiden ja kosmetiikan kohdalla. EU sääntelee tuoteturvallisuutta tiukasti. Valitettavan yleisiä ovat myös tuoteväärennökset, joista tuore esimerkki ovat väärennetyt Canada Goose -takit, joiden sisältä löytyi mätäneviä ankan osia untuvien sijaan. Tuoteväärennösten määrä on merkittävä, sillä jopa 6,8 prosenttia EU:n ulkopuolelta tulevista tuotteista on väärennöksiä vastaten 121 miljardia euroa.

Myös tuotteiden laatu ja kestävyys puhuttavat. Viime aikoina keskustelua on herättänyt kertakäyttömuoti, ja kestävyydestä on alettu puhua näkyvästi myös teknologia-alan tuotteiden osalta. Kestävyyshaasteet tuovat paineita muuttaa tuotteiden lyhyeen kestoon perustuvia liiketoimintamalleja. Esimerkiksi EU:ssa vahvistetaan lainsäädäntöä, joka pakottaa tuotteiden korjattavuuteen

Vastuullisen kuluttamisen haastavuuskerrointa lisää vielä sekin, että ostopäätöksissä tulisi pyrkiä huomioimaan, että tuotteita ei ole valmistettu työntekijöiden oikeuksia polkemalla. Vastuu tämän riittävästä varmistamisesta ja viestimisestä ostajalle kuuluu tuotteiden valmistajille ja myyjille. 

Vastuullisuus näkyväksi

Kaupan toimijoilla on paljon parannettavaa niiden tarjoamien tuotteiden erilaisten vastuullisuusnäkökulmien, myös muun kuin ympäristövastuun, avaamiseksi meille kuluttajille. 

Millaisia vaikutuksia työllisyyteen ostoksillamme on? Miten ostoksillamme tuemme yhteiskunnan verokertymää ja siten erilaisten yhteiskunnallisten palvelujen ylläpitoa? Osa kaupan vastuullisuutta on avata kaikkea tätä, jotta me kuluttajat osaisimme osaltamme tehdä mahdollisimman hyviä ja vastuullisia ostopäätöksiä. Tällainen viestintä myös vahvistaisi Suomen kaupan alan toimijoiden asemaa kansainvälistyneillä markkinoilla.

Vastuullista joulunaikaa ja joulukauppaa!

Anne ja Merja

Jaa artikkeli

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *